On this website I show the progress of my dollhouse. This, in half scale built, dollhouse consists of 5 Amsterdam Canal Houses. This dollhouse is a replica of the premises built at the Bickersgracht in Amsterdam in the 18th and 19th centuries. They still exist. This building was made by a grandfather for his granddaughter. When he was finished the granddaughter had other interests and the building was sold.

Werkbespreking

Vandaag met de hulp van Marie-Louise geïnventariseerd waarom ik de indeling wil die in mijn hoofd zat. Misschien is die gedachte, de indeling, wel de rem op verdergaan met dit huis.

Veel vragen werden gesteld. Waarom .........., hoezo ............, en wanneer je nou eens .........  Leuk zo'n vriendin die al jaren probeert je over te halen naar 1op12. Ondanks dat ook begrijpt dat je in 1op24 doorgaat en het waardeert en zo goed helpt. Geweldig.
Wat hebben wij vandaag naast praten en thee drinken gedaan?

De indeling in gedachte en op papier veranderd en ..schrik niet Marjo, nog meer gesloopt.
Waarom? Om een wel hele goede reden.
Kijk maar eens goed naar de verhoudingen op deze foto. Zet maar eens een eettafel stoel naast de trap. Dat is iets wat we o.a. vandaag gedaan hebben. Dan zie je dat de hoogte van de zitting op hoogte van de tweede trede zit. Met andere woorden ..... de trap in dit huis is veel te grof voor 1op24.
Ook de breedte van de treden kloppen niet. 
Nieuwe trappen moeten er komen.
Naar de tekentafel na veel meten, puzzelen en zoeken op internet en eerst de trappen op papier gemaakt. Terwijl Marie-Louise voor het tekenwerk zorgen heb ik de trappen van de eerste twee verdiepingen eruit gehaald.
De verhoging waar de eerste trap op staat is nodig omdat dit de ingang naar de bovenste twee verdiepingen van het huis is.
De rechter deur op deze foto.
Ook de trap naar de bovenste verdieping moet eruit. Dat was iets meer werk maar ook dat is gelukt. Wel met aardig grof geschut. Hamer en beitel waren daarvoor nodig.
Het leuke werk kan nu weer beginnen. Opbouwen.  Trappen maken, openingen vergroten of opvullen omdat ze te groot zijn. Wandjes zetten en verder over de indeling nadenken. 

Voorlopig laat ik de huisnummers van de panden maar even voor wat het is. Na zoekwerk kom ik op verschillende huisnummers uit voor een pand. Misschien toch maar eens naar Amsterdam om te kijken hoe het nou werkelijk zit. En wie weet zijn in de loop der jaren de huisnummers eens gewijzigd.

Hopelijk komt het volgende blog sneller dan de laatste tijd,
Krin

4 comments:

  1. wat een werk en leuk dat samen denken

    ReplyDelete
  2. Ja dat is leuk als je een vriendin hebt met wie je dit samen kunt doen.
    Ik had veel support van mijn zus, maar zij is er helaas niet meer. :(

    ReplyDelete
  3. Ik zie inderdaad dat de trap veel te grof is en goed daarom dat je m eruit hebt gehaald.
    Heerlijk, kan ik me voorstellen, dat je weer zo kan opgaan in een nieuwe pphklus.....die eerste foto lijkt net een 1:1-klushuis.
    Veel plezier en ik ben benieuwd.
    Groeten van Paula

    ReplyDelete
  4. Wat ontzettend leuk dat je weet bezig bent met het grachtenpand. Inderdaad de verhoudingen, maar je moet het weer 'zien. Fijn zo'n vriendin die met je meehelpt/denkt om het wel goed te krijgen.
    Succes.
    Groetjes Thea

    ReplyDelete